3 bækkenbundskugler på en hvid dyne
Guides

Vaginakuler- Den ultimate guiden

Du har helt sikkert hørt om vaginakuler, og du har helt sikkert også tenkt, at du burde starte med bekkenbunnstrening.

Vi er flere i samme båt kan jeg fortelle deg.

Det aller første du skal gjøre er å kaste ‘burde’ over bord! Etterpå kan du lese dette innlegget i ro og fred uten masete «burde ditt, burde datt» som samvittighetsekko i bakhodet.

Vi kommer til å risse opp det viktigste i forhold til myter og spørsmål du sidder inne med – i hvert fald hvis de handler om vaginakuler, bekkenbunnstrening og deres plass i ditt (under)liv.

Bekkenbunnstrening

Om bekkenbunnstrening ble hypet på samme tid som Lavkarbo eller Tix finner vi nok aldri ut av, men plutselig var det like populært å trene underlivet, som å reise på fjelltur i påsken.

De to siste har dessuten det til felles at de er klassikere som aldri er går av moten. Det å gi selv selv en litt spenstig treningsøkt er tiltalende for mange.

Hvis du er en av de som gjerne vil lese deg opp på bakgrunnsviten om underlivet mer generelt, så har vi skrevet en ultimat guide til bekkenet som utpensler funksjonen av kroppens helt egen støtdemper.

I mellomtiden går vi videre til en av de tingene som er god å ha tørket støv av før man skal inn i en litt utfordrene situasjon, nemlig de beryktede knipeøvelsene.

Du bestemmer selv hvor og når du gjør knipeøvelser

Hva er knipeøvelser?

Knipeøvelser minner på mange måter om intervalltrening, men vent, før du kaster en molotowcocktail etter denne treningsformen vil vi raskt minne deg på at du kan gjennomføre disse øvelsene foran TVen, i butikken, på konsert, til lands, til vanns og i luften. Du bestemmer hvor og når.

Der finnes få perfekte og universelle ting i denne verden og et knipeøvelsesprogram er heller ikke en av de. Det handler nemlig om hvordan det fungerer best for deg.

Nå nevnte vi intervalltrening, og det gjør vi fordi knipeøvelser egner seg uhyre godt til å bli tatt i sett av for eksempel:

  • 10 knip på ca. 5-10 sek. hver (med tilsvarende pause mellom hvert knip)
  • Kort pause på maks 1 minutt
  • Gjenta i alt 3 ganger

Start treningen i rolig tempo og gjør det 1 gang om uken inntil du har helt styr på øvelsen. Derfra kan du begynne å trene oftere, sånn at du ender på 3-5 ganger om uken.

Det tar tid å komme i underlivsform, så sørg for å ta det i et rolig tempo, så du ikke overanstrenger deg.

Når har du en idé til et treningsprogram så skal du selvfølgelig også vite hvordan man gjør med de berømte knipene.

Kvinne i hvit topp sitter i en sofa og hviler hode hennes på sofaputen

Det er enklest å kjenne om du gjør det rett ved først å være avslappet i kroppen, som når du sitter eller ligger ned.

Knip sammen og kjenn etter hvor det kniper.

Det skal kunne merkes i endetarmsåpningen siden den strekker seg litt opp i kroppen når du gjør det riktig.

Vær oppmerksom på at du skal kunne trekke pusten normalt mens du holder på med øvelsen.

Hvis det føles som da du var liten og strammet alle musklene i magen og ansiktet for å vise hvor sterk du var, så skal du øve deg litt til.

Videre er det beundringsverdig hvis du klarer å knipe sammenhengende i opp til 20 sekunder. Dette vil hjelpe deg i å også holde andre ting inne inne. Det kunne være alt i kategorien ting du gjerne vil ha full kontroll over når det kommer, og ikke kommer, ut av kroppen og inn i offentligheten.

Befinner du deg i lykkelige omstendigheter uten for mye kvalme og cravings, er der enda en grunn til å knipe.

Fordeler ved bekkenbunnstrening

En god tommelfingerregel er:

Jo sterkere de vaginale musklene dine er, jo enklere er det å ha kontroll over området.

I tillegg til at den formen for trening hjelper med å få bedre kontroll over blæren, så har den også et hav av fordeler, når det kommer til sexlivet ditt:

  • Det er enklere å få orgasme
  • Du kan enklere få en sprutorgasme
  • Du får større sexlyst
  • Den seksuelle nytelsen øker
  • Følsomheten i underlivet øker, så du både kan styre musklene under samleie og merke en økt intensiteten

Er du gravid eller har du planer om å bli det, så kan et trenet underliv også hjelpe med å gjøre fødselen lettere. Samtidig vil underlivet ditt komme seg raskere etter fødselen.

Nå som du kjenner fordelene skal du få høre om snarveiene.

Hva er vaginakuler?

Vaginakuler er et redskap utviklet til trening av bekkenbunnen.

Som vi nevnte tidligere, er det en skikkelig god idé å investere i et sett, hvis du gjerne vil ha all den hjelpen som er tilgjengelig på markedet.

Det finnes usannsynlig mange holdninger til hvilke bekkenbunnskuler du skal investere i og senere i innlegget, kommer vi naturligvis med våre bud uansett erfaringsnivå.

Det aller første du skal vite er hvilken type du skal se etter.

Hvis du er nybegynner skal du gjøre det motsatte av det som virker logisk. Du skal velge de store størrelsene med den letteste vekten fremfor de minste og tyngste.

En stor størrelse sørger for at kulen blir hvor den skal selv om du ennå øver deg på å gjøre det riktig.

Det er også enklere å merke den når du kniper til. En lett kule sikrer at du ikke overanstrenger deg, men gradvis blir sterkere og sterkere.

Når du nærmer deg full kontroll er det på tide med de små og tunge vaginakulene.

Muskler skal være sterke nok til å holde på kulene uten ubehag. De små modellene krever at du kan stramme til omkring dem for at de ikke skal falle ut.

Det grunnleggende er nå på plass og det er på tide med neste skritt.

Kvinne i hvite truser holder en lilla vaginakule fremfor kroppen

Knipeøvelser til gravide

Dette er godt å vite for alle som vil være mest lekker og ikke den som lekker mest!

Den ekstra vekta du bærer rundt på som gravid, legger press på bekkenbunnen og kan gjøre det litt mer komplisert å holde de nederste åpningene lukket.

Det er derfor en god idé å trene underliv ditt mens du er gravid. Da blir risikoen for inkontinens under og etter graviditeten også betydelig mindre.

Det er verd å nevne at uansett om du har planer om å bli stjerne i Cirque de Soleil eller hvis du bare setter pris på en spontan latterkule fra i ny og ne.Tren underlivet ditt mens du er gravid

Vaginakuler etter fødsel

Når barnet er født, og det ender med å overmanne deg og overskuddet ditt, kan det være en uoverkommelig utfordring å huske å trene sitt mest intime område jevnlig med knipeøvelser.

I det tilfellet kan du ty til sterkere midler og benytte deg av vaginakuler.
Gjør dem til en del av hverdagens rutine, så du eksempelvis bruker dem, når du pusser tenner eller spiser lunsj.

Vent til 3 måneder etter fødselen før du bruker vaginakuler, så legen din kan sikre, at alt er som det skal være, før du fortsetter/begynner på treningen.

Vaginakuler eller bekkenbunnøvelser?

Hvis dette hadde vært en episode av «Vil du bli millionær?» ville spørsmålet til en million ha vært: Utelukker bekkenbunnskuler knipeøvelser? Det korte svaret er nei.

Det lange svaret er også nei.

Hvis du enkelt får deg vanen med å knipe hver gang du svinger til høyre i trafikken, så er det ikke sikkert, at du trenger å investerer i et par vaginakuler.

Hvis du derimot er en av de som selvfølgelig er klar over at de har en bekkenbunn, men glemmer å knipe i løpet av dagen, så er bekkenbunnskuler redningen.

Få en synlig huskelapp, i form av en kule inkorporert i for eksempel kveldsrutinen, så kan både du og underlivet ditt gå glade og fornøyde i seng.

Vi lover å fortelle enda mer om vaginakulene, men først skal du få enda flere grunner til hvilke fordeler man kan få av å bruke dem.

Kvinne i hvit topp og skjorts hopper i sengen

 

Hvordan bruke vaginakuler?

Du bruker ganske enkelt vaginakulen ved å føre den inn i skjeden, knipe sammen og holde den der i X antall minutter før du forsiktig fjerner den igjen.

Hvis du vil ha en litt mer detaljert guide så kommer den her:

  • Rengjør alltid vaginakulen før og etter bruk med vann og mild såpe eller sexleketøysrens.
  • Når den er rengjort og klar til bruk kan du smøre litt glidemiddel på den sånn at den blir enklere å føre inn.
  • Sett deg på huk sånn at du har best utgangspunkt for å få kulen til å sitte riktig.
  • Skubb forsiktig kulen inn i skjeden og reis deg opp. I starten kan det føles litt merkelig, men det må aldri være ubehagelig – hvis det gjør det må du fjerne den igjen med en gang.
  • Du må maks bære vaginakulen i 15 min. om gangen og gjerne kortere tid hvis du er nybegynner. Start med å ha den i én gang om dagen – for eksempel når du pusser tenner og utvid gradvist tiden.
  • Når du skal ta den ut, setter du deg på huk igjen og tar den langsomt ut. Noen merker tilbyr også kuler med en praktisk bånd i seg, sånn at de er enklere å ta ut etter bruk.
  • Rengjør vaginakulen igjen før du legger den fra deg.

Du er nå blitt ekspert i hvordan man gjør det og derfor gir vi nå en gjennomgang av de vaginakulene vi mener er de aller beste.

De beste vaginakulene

Selv om du har hørt om de omtalte vaginakulene og sikkert også sett et par stykker så er det ikke sikkert du ved hvilke som passer til deg. Det hjelper vi deg med.

De beste vaginakulene for nybegynnere

Hvis du er en stolt nybegynner skal vaginakulene som sagt være en viss størrelse og letthed for at treningen skal være optimal.

Sinful Ava – Single
Med en enkelt rund kule er Sinfuls Ava et skikkelig godt sted å begynne. Den er enkel å sette opp og den praktiske snoren gjør den lett tilgjengelig.

Baseks – Treningssett
Hvis det er vanskelig å velge har Baseks laget et treningssett med to kuler sånn at du raskt kan skifte til en tyngre modell når du er klar for det.

Satisfyer Strengthening Balls Vaginakuler 3 stk.
Med de flotte kulene fra Satisfyer får du 3 effektive modeller som kan følge ditt behov i takt med at du har bruk for å utfordre deg selv.

En lilla og en rosa vaginakule ligger i en hånd

Beste vaginakuler for de mer erfarne

Når Catwomen begynner å kikke misunnelig over på styrken og smidigheten din er det på tide å rykke opp i en ny liga. Hvis du er klar til utfordringen så har vi utstyret.

På samme måte som at surdeigen skal fôres løpende er underlivet noe som skal vedlikeholdes og det gjør du best ved å bruke en kule med litt vekt.

Satisfyer V Balls
Hvis tanken om et sett frister så har Satisfyer også laget et til deg som etter hvert har styr på hvordan underlivsmusklene dine trenes best. Sjekk ut dette populære settet med Satisfyer V Balls .

LELO Beads Plus
Hvis du vil sammensette utfordringene dine selv så har LELO løsningen for deg. Med LELO Beads Plus får du 3 forskjellige vaginakuler med 2 stykk i hver. Dermed kan du selv prøve deg frem helt til vekten passer akkurat deg helt perfekt.

Amaysin Deluxe
Bli stimulert samtidig som du trener når du bruker Amaysin Deluxe kulen. Den har en vekt på 104 gram så den sørger for at du kniper skikkelig godt sammen.

Lilla bækkenbundskugle ligger i en hånd

Jade egg

Som en del av underlivstreningen har Jade egget fått en særlig plass.

Det er ikke sikkert at du følger den samme syklusen som månen eller at du syns røykelse beriker livet ditt, men du bør ennå se nærmere på hva det er denne særlige utgaven har å tilby.

Det originale Jade egget er egentlig skapt for å øke blodtilførsel til underlivet og fokuserer på den sensuelle energien.

Selv om utgangspunktet er noe annet hjelper det på samme måte som en vaginakule.

Selve stenen står for universell kjærlighet og det sies at den kan skape mer glede i livet ditt. Med Le Gemmes Yoni Egg kan du velge mellom 3 størrelser sånn at du kan finner den riktige for deg.

Tre Yoni æg ligger i en hånd

Bekkenbunntrenere – et spennende alternativ

Okey, vi har enda et ess i ermet. Hvis du vil være helt, helt, helt sikker på at du får gjort disse øvelsene, og at du gjør dem helt riktig, så kan du anskaffe deg en bekkenbunnstrener.

Det er den teknologiske utgaven av en personlig trener som via en app guider deg hele veien til underlivets svar på Jan Thomas-sixpack.

De beste bekkenbunntrenere

Kanskje du ikke helt ser poenget ennå, men la oss liste opp 3 av våres favoritter så kan det være du endrer mening.

OhMiBod Lovelife Krush
Med sin innebygde sensor registrerer den prisvinnende OhMiBod styrken i muskulaturen din og sammensetter et personlig treningsprogram til deg. Du kobler den til via den gratis appen TALS (The Art of Science and Love), hvor treningen venter sammen med noen litt mer pirrende leker.

We-Vibe Bloom
Med We-Vibe Bloom får du litt til. Denne bekkenbunnstreneren har 3 tilhørende vekter sånn at du kan starte rolig ut og langsomt trene deg opp. Du kan oppleve pirrende vibrasjoner imens du trener, som styres via den gratis appen We-Vibe.

Elvie Trainer
Bli guidet hele veien til en sterk muskulatur med den populære Elvie Bekkenbunnstrener. En prisvinnende bekkenbunnstrener, som via den gratis app, Elvie Trainer, synliggjør hvor god du er og hvor mye du utvikler deg. Du får målt kreftene og bevegelsene dine i 5-minutters sesjoner, som er enkle å gå i gang med.

Elvie Bekkenbunnstrener sammen med mobil

Geishakuler

Nå som du har hele skallen full av brukbar informasjon omkring bekkenbunnskuler og den treningen, som setter kronen på underverket.

Som en aller siste lille ting vil vi gjerne strø enda mer mystikk over din nye favoritttrening ved å fortelle deg om geishakuler.

Kanskje kjenner du allerede til det univers hvor de ble klekket. Det er det i hvert fald over 170 millioner andre som gjør.

I Fifty Shades of Grey blir vaginakulene forvandlet til geishakuler, når en vis herremann i dongeribukser og bar overkropp tar styringen og plasserer dem i Frk. A og lar henne gå rundt med dem til et middagsselskap.

Når han fjerner dem forsiktig igjen kan deres hemmelige forspill utvikle seg til enda en het natt.

Gjør som de og bruk vaginakulene sammen med partneren din når den alminnelige bekkenbunntreningen er blitt litt for enkel og du er klar til å utforske din seksuelle følsomhet.

Vaginakuler og fjernkontroll fra Fifty Shades of Grey som ligger på en grå pose

Sett i gang!

Vi håper at vi har gitt deg enda mer lyst til å komme i gang med å bruke vaginakuler sånn at du kan trene ditt underliv opp til den helt store prestasjonen.

Sjekk det store utvalget på Sinful.no, hvor du også finner bekkenbunnstrenere, Jade egg og alle de andre produktene som vi har nevnt i dette blogginnlegget.