Jade egg
Guides

Slik bruker du et jade-egg

Mange kvinner kjenner (ennå) ikke til jade-egget og dets mange gode egenskaper. Og det er synd, fordi jade-egget har mange helende og styrkende kvaliteter som gavner deg fysisk såvel som mentalt. På det fysiske plan løsner det opp spenninger og øker følsomheten i skjeden din. Rent mentalt hjelper det deg med å komme i større kontakt med din egen feminine seksualitet.

JadeægBruken av jade-egg begynte i Kina for omlag tusen år siden. I den taoistiske tenkningen het det at forskjellige stener hadde forskjellige energier. Bergarten jade har en helende effekt på kvinnens vagina og ble derfor brukt til å styrke musklene i underlivet, samt til å oppnå større kontakt med den indre, feminine visdom.

Dessverre er mange usikre på hvordan jade-egget egentlig skal anvendes. Mange tror også at det er komplisert og vanskelig å bruke. Dette er overhodet ikke tilfelle, og det er derfor ingen grunn til at du skal vente med å dra nytte av eggets mange fordeler.

Jade-egget øker fleksibiliteten og følsomheten i din vagina. Du vil merke mer under samleie og øke sjansene dine for å oppnå skjedeorgasmer. Dessuten egner det seg særlig godt til forebygning av spenninger og myoser i underlivet. Egget masserer den vaginale muskulaturen og bidrar dermed til å løsne opp i spenninger. Etter å ha trent med egget i et stykke tid, vil du oppleve at vaginaen din føles mer avslappet, at du er mer mottakelig under samleie, og at du på den måten får et rikere og mer nytelsesrikt sexliv.

For at du skal få mest mulig ut av ditt jade-egg, har vi laget en guide som forklarer – trinn for trinn – jade-eggets bruk.

Trinn 1 – Sterilisering og rengjøring av jade-egget:

Kok jade-egget i 10 minutter, og la det deretter kjøle ned. Egget vil da være desinfisert og klart til bruk. Det er kun nødvendig å koke egget igjen hvis du f.eks. mister det på gulvet eller i toalettet, eller hvis noen andre tar på det.

Trinn 2 – Fest en snor i egget:

Det kan være en god idé å sette en snor i egget, slik at du enklere kan trekke det ut igjen etter bruk. Som snor kan du eksempelvis bruke et stykke tanntråd uten voks og smak. Tanntråden skal ha ca. samme lengde som stykket fra albuen din til håndleddet ditt. Stikk den ene enden av tanntråden inn i hullet i egget; før tråden gjennom, liksom når du trer en nål. Bind deretter de to løse endene sammen i en knute. Når du har blitt komfortabel med å bruke egget, kan du saktens bruke det uten tanntråd.

Trinn 3 – Innføring av egget:

Finn et sted hvor du kan slappe av uten å bli forstyrret, f.eks. soverommet ditt. Det første trinnet i innføringen av egget kalles sipping. Legg deg på ryggen med bøyde ben. Påfør evt. en av dine glidemidler på egget. Grip fast i egget hvor det er bredest og plasser det ved kjønnsleppene dine. La din frie hånd hvile på brystet, nært hjertet, og vær bevisst på pusten din. Lag små, langsomme sirkelbevegelser med egget ved åpningen av vaginaen din mens du er oppmerksom på alt du føler. Forsøk å danne deg et bilde av den vinkelen egget bør ha for å gli inn i deg så motstandsløst som mulig. Når du er funnet vinkelen, hvil et øyeblikk før du igjen retter oppmerksomheten mot hjerteslagene og pusten. Trekk langsomt pusten og begynn å pulsere eller knipe sammen din vaginaåpning (sipper), som om du prøver å trekke eller suge egget inn. Det kan være en fordel å lage små vippende bevegelser med bekkenet. Når du puster ut, forestill deg hvordan din vagina åpner seg og danner et slags vakuum som hjelper deg å suge egget inn. Vaginaen din vil nå åpne seg på en helt ny måte. Når du utfører sipping, vil du muligens føle at du «dytter» egget ut. Egget vil kun bevege seg innover i den delen av øvelsen hvor du slapper av og puster ut, så vær oppmerksom på at du holder egget på plass. Når egget er inne, slapp helt av og la igjen oppmerksomheten vende tilbake til hjerte og pust.

Trinn 4 – Slik bruker du egget:

Når egget er inne, kan du enten velge å bære rundt på det så lenge du (og egget) har lyst. Alternativt kan du velge å gjennomføre noen av de følgende øvelsene (trinn 5-7). Hvis du velger å bære egget dagen eller natten igjennom, så må du huske å rengjøre det (trinn 8) når du tar det ut, evt. når det faller ut av seg selv.

Trinn 5 – Øvelse: Toning og smidighet:

Legg deg på ryggen med bøyde ben, føttene i hoftebredde og armene ned langs siden. Trekk pusten samtidig som at du løfter bekkenet fra gulvet så høyt du overhodet kan. Når du puster ut, rull langsomt ned på ryggen, virvel for virvel; slapp av og «åpne» bekkenbunnen din. Tillat deg selv å stønne ala «mmmmm», «ooooooh» og «ahhhhhh» samtidig som du puster ut. Lydene bidrar til å åpne opp i halsen og får dermed vaginaen din til å slappe av og åpne seg. Gjenta øvelsen 3-9 ganger.

Trin 6 – Øvelse: Kontinens og nytelse:

Del 1: Øvelsen er kjent som vindusviskeren fordi den går ut på å bevege føttene mot hverandre på samme måte som to vindusviskere. Legg deg på ryggen med strakte ben i hoftebredde og bøy føttene så mye du kan (inn opp over mot forsiden av benene dine). Mens du bøyer dem på denne måten, beveg føttene mot hverandre slik at dine storetær møtes. Beveg deretter føttene dine fra hverandre så langt du klarer. Husk å hele tiden holde benene utstrakt, samtidig som du bøyer føttene innover som tidligere beskrevet. Det er også viktig at du gjør bevegelsen langsomt. Rett oppmerksomheten mot den fremste delen av bekkenet såvel som ryggen. Bemerk hvilke deler av kroppen de forskjellige bevegelsene aktiverer. Denne øvelsen kan du gjenta så mange ganger du ønsker.

Del 2: Samle benene dine så tett at anklene dine møtes. Bøy den ene foten (som tidligere) samtidig som du strekker den andre utover. For å oppnå større sensitivitet, plasser fingerspissene på kjønnsbenet og forestill deg hvordan vaginaen din beveger seg på samme måte innvendig. Mens du langsomt bøyer den strakte foten og den strekker den bøyde, legg merke til hvordan den ene siden av vaginaen din forlenges og den andre forkortes. Jo langsommere du gjør bevegelsene, desto mer effektiv blir øvelsen. Også denne øvelsen kan du gjenta så mange ganger du ønsker.

Trinn 7 – Øvelse: Vaginas tre muskelsoner:

Denne øvelsen øker smidigheten i vaginaen din og er en smule mer avansert. Det er tre soner i din vagina, liksom bildet illustrerer. Disse tre sonene er i tett forbindelse med forskjellige muskelgrupper i bekkenet, og ved hjelp av øvelsen vil du bli i stand til å isolere hver sone separat.

Vaginas tre muskelzonerStart med å sette deg opp. Forsøk å klemme med den sonen som ligger nærmest den vaginale åpningen. Klem sammen når du trekker pusten inn og slapp fullstendig av når du puster ut. Gjør det samme med den sonen som ligger tettest på livmorhalsen. Igjen, klem sammen under innpust og slapp av under utpust. Til sist forestiller du deg at du «hugger egget over midten» ved å klemme om den midterste delen av egget. Her aktiverer du den midterste og tredje sone. Pust inn og klem, pust ut og slapp av. Fortsett med å gjennomføre øvelsene som involverer disse tre sonene. Du kan også øve deg ved å føre langefingeren din inn i vagina. Hvert av langefingerens ledd svarer grovt til vaginaens tre soner. Gjenta øvelsen 3-9 ganger.

Trinn 8 – Etter at du har brukt egget:

Egget faller ut når din kropp er klar til det, men hvis du føler deg sliten eller får små kramper, kan du selv fjerne det ved å trekke det ut med tanntråden. Fjern deretter tanntråden. Hvis du ikke har tanntråd i egget, kan du ta egget ut ved å sette deg ned på huk og skubbe det forsiktig ut med din vagina. Når egget er ute, skylles det i varmt vand og lufttørres. Ikke bruk såpe. Du kan evt. legge egget i en skål med kokende vann med et par dråper tetreolje eller grapefruktekstrakt, før du til slutt skyller det. En gang iblant kan du legge egget ditt i et saltbad for å gjøre det blankt og gi det ny energi.

I Saida Désilets bok Emergence of the Sensual Woman kan du finne mye mer informasjon om jade-egget, blant annet enda flere gode øvelser.

Seida Désilets med jade-egg