Guides

Slik bekjemper du tørr skjede

Kjenner du til problemet? Den sviende og brennende følelsen som får deg til å holde pusten når du tisser? En sandpapirsaktig pine fra helvete nedentil når du har sex (og den totale mangelen på lyst til alt som forbindes med lakenaction)? Da lider du med stor sannsynlighet av tørre slimhinner. Men slapp av – du er LANGT fra alene. Og det finnes heldigvis mange gode råd til deg som har det som om Saharaørkenen har flyttet inn mellom beina dine. Her får du nemlig den ultimate oppskriften på hvordan du kommer de uønskede og fryktinngytende tørre slimhinnene til livs.

Symptomer på tørre slimhinner i skjeden

Når du ikke er tilstrekkelig fuktig og smurt nedentil, føles ditt underliv tørt og irritert, og selv de mest alminnelige hverdagsaktiviteter som trening, sykkelturer eller sex med din partner blir plutselig helt uoverskuelige. De tydeligste tegnene på at du har tørre slimhinner i skjeden er:

– Kløe og irritasjon
– Svie eller en brennende følelse når du tisser
– Smerte og ømhet i og rundt skjedeåpningen
– Små blødninger i forbindelse med sex
– Manglende sexlyst

Tørre slimhinner setter ikke bare en naturlig stopper for et velfungerende og nytelsesfullt sexliv. Skjedetørrhet kan – hvis du ikke får bukt med problemet – påvirke ditt humør og din generelle livskvalitet ganske betraktelig.

Derfor opplever du tørrhet i skjeden

Det er dessverre en utbredt myte at tørrhet i skjeden kun rammer kvinner i overgangsalderen. Tørre skjedeslimhinner er en ytterst hyppig tilstand som rammer kvinner i alle aldre. Misforståelsen skyldes at et drastisk fall i østrogennivået med overgangsalderen er kun én av grunnene. Tørre slimhinner kan også skyldes:

– Fysisk og psykisk stress
– P-piller (nedsetter den naturlige produksjonen av østrogen)
– Medisin (penicillin, antidepressiva og allegimedisin tørker kroppens slimhinner – også i skjeden).
– Amming (som skaper et midlertidig stopp i eggløsning, menstruasjon og østrogenproduksjon)
– Spiseforstyrrelser (uteblivelse av menstruasjon)

For å gjøre vondt verre er slimhinnene ekstra mottakelige overfor infeksjoner og blir enklere skadet når det oppstår rifter og sår.

Sex er den beste kuren

Det kan virke ironisk at sex er den beste medisinen når det er det siste dine tørre slimhinner har lyst til. Men faktum er at jo mer seksuelt aktiv du er, jo sterkere, sunnere og fuktigere blir ditt underliv. Regelmessig sex øker nemlig blodgjennomstrømningen i dine nedre regioner og stimulerer kjertlene som gjør deg i stand til å produsere naturlig smøring i skjeden.

Prioriter forspillet

Tørre slimhinner-regel nr. 1: Et langt, godt forspill er alfa omega for en god sexopplevelse når du opplever smerte og irritasjon i og rundt skjeden. Prioriter derfor deres forspill høyt hvis dere planlegger å ha sex. Start for eksempel med å gi hverandre en deilig erotisk massasje som kickstarter blodomløpet og lyst, slik at du er godt varmet opp før et samleie. Husk også at sex er mye mer enn penetrasjon. Føler du et for stort ubehag kan dere være sammen på andre måter.

Glidemiddel, glidemiddel, glidemiddel

Hjelp fuktigheten i din vagina godt på vei med en fløyelsmyk glidemiddel i god kvalitet. Hold deg for sikkerhets skyld borte fra de som inneholder lukt og smak, for å ikke unødvendig provosere slimhinnene mer. Den skånsomme glidekremen Sliquid Soul fra Sliquid er utviklet spesielt til sarte og tørre slimhinner. Den hjelper med å gjenopprette den naturlige pH-verdien i din skjede, virker pleiende på vevet i og rundt vagina og er 100% fri for hormoner og parabener.

OBS! Skal du bruke glidekrem sammen med kondomer eller sexleketøy, bør du velge en vannbasert, da olje- eller silikonbaserte glidemidler kan nedbryte den PVC, silikon og latex leketøyet er fremstilt av.

Bruk erotisk leketøy

Hvis sex med en partner er utelukket eller for smertefullt, kan du heller bruke en liten vibrator til å stimulere deg selv (og gjerne med jevne mellomrom), slik at du raskere kan gjenvinne din skjedes vanlige motstandskraft og fuktighet.

Knip deg fra tørrhet (og til et bedre sexliv)

Knipeøvelser og bekkenbunnstrening øker – i likhet med regelmessig sex – blodgjennomstrømningen i ditt underliv og bekkenbunnsområde. Økt blodgjennomstrømning og -sirkulasjon sikrer at det kommer tilstrekkelige mengder med østrogen til dine skjedevegger, mens styrking av musklaturen hjelper deg til å holde din vagina elastisk og fuktig.
Faktisk er musklaturen i din bekkenbunn ikke bare ansvarlig for de sammentrekninger du opplever i underlivet når du får orgasme – den styrer også dine nerveenders forbindelse til klitoris. Hvis dine bekkenbunnsmuskler er slappe eller svekkede har du dermed større risiko for å utvikle skjedetørrhet og vil generelt ha det vanskeligere for å bli opphisset og oppnå maksimal nytelse under sex. En sunn bekkenbunn gir de beste betingelsene for et sunt sexliv. Start eventuelt å trene din musklatur med de nybegynnervennlige og små bekkenbunnskulene ‘Luna beads nior’ fra LELO, hvor du kan øve med en og en kule og stille og rolig øke til to når du er klar. I tvil om hvordan du kommer i gang? Så les vår step-by-step guide til bekkenbunnstrening.

Østrogenbehandling?

Lider du av tilbakevendende smerte, svie, kløe og tørrhet nedentil, bør du alltid konsultere det med din egen lege. Ditt problem kan være forårsaket av manglende østrogenproduksjon, og din lege kan hjelpe og rådgi deg om medisinske behandlingsmuligheter hvis du er spesielt hardt rammet.

Dette kan du (også) gjøre for et sunnere underliv

Når du først har fått bukt med de tørre slimhinnene (hurra!), er det faktisk en hel del du kan gjøre i hverdagen for å forhindre at problemet oppstår igjen. Og som en bonus holder du ditt underliv (og sexliv) sterkt, sunt og glad for fremtiden.

Dropp såpe og parfyme

Selvfølgelig skal hygienen nedentil være i orden, men faktisk er din skjede designet slik at den langt på vei rengjør seg selv. Det beste du kan gjøre for å holde din vagina ren er å skylle den med lunkent eller varmt vann – uten såpe! Overdreven hygiene med såpe tørker ut din slimhinner enda mer enn hva de allerede er, og det kan igjen føre til voldsom kløe og irritasjon. Hvis du absolutt vil bruke såpe, (det gjelder også i badekaret) så velg en med lav pH-verdi, for eksempel intimsåpen fra Vivag. Skift som minimum også det parfymerte skyllemiddelet og vaskepulveret som du bruker til tøyvasken ut med parfymefri varianter.

Dropp intimbarberingen

Når du fjerner din kjønnsbehåring gjør du øyeblikkelig dine nedre regioner langt mer mottakelig for bakterier utenfra. Gjør deg selv en tjeneste og la håret bli en stund – i hvert fall frem til ditt underliv er i normal balanse igjen.

Bruk menstruasjonskopp

Alminnelige truseinnlegg, bind og tamponger er pakket med en impregnert overflate som kan forårsake kløe og irritasjon. Et godt og mer slimhinnevennlig alternativ som ikke tørker deg ut er menstruasjonskoppen. OrganiCup er produsert i allergivennlig og latexfri, medisinsk silikon. Koppen er både enkel og hygienisk å bruke, holder deg frisk, ren og luktfri døgnet rundt og forhindrer vaginal uttørking.

Skift til bomullstruser

G-strenger og blondetruser er no-go’s hvis du sliter med tørrhet. De gnager og skaper unødvendig (og smertefull) friksjon rundt skjedeåpning og kjønnsleppene. En god, bred bomullstruse er både sunnere og mer behagelig for underlivet enn syntetiske stoffer og blonder, da det sikrer en mer optimal varmeavledning (og bakterier trives, som du kanskje vet, best i et varmt, innestengt miljø. Unngå derfor også stramme jeans, lærbukser og nylonstrømper, som heller ikke gjør noe godt for hverken temperatur eller komfort nedentil. Psst… Vil du kle deg med noen sexy undertøy? Ta en nærmere titt på våre bunnløse truser og strømpebukser med fransk åpning – du finner dem i butikken.

Sov med rumpa bar

Faktisk har ditt underliv så godt av varmeavledning og frisk luft at du med fordel bør droppe trusene om natten og sove med rumpa bar

Skjær ned på sukkerinntaket

Hvis du vil ha et sunt underliv, så hold deg litt tilbake med sukker, kake og annen sukkerinnholdig drikke og snacks. Når blodsukkeret stiger, økes konsentrasjonen av sukker nemlig også i din skjedes slimhinne, noe som er rein snacks for bakterier og skjedesopp, som risikerer å formere seg med lynets hastighet og skape en alvorlig krig mellom dine bein.