Anmeldelser

Itouch Sure Bekkenbunns-trener

Kan du relatere til en situasjon hvor du må tisse, og det er ingen tid å miste? Eller opplever du at det lekker litt når du ler, jogger, løfter noe tungt eller hopper på trampoline?
Inkontinensproblemer er noe som kun eldre mennesker har, tenker du kanskje. Fakta er at mellom 28 og 36 prosent kvinner i Norge plages med inkontinens (https://helsenorge.no/sykdom/nyrer-og-urinveier/inkontinens), og det er et kjent postfødselsproblem. Jeg er ikke over 70 år og har ikke født barn, men blæren min oppfører seg ikke som en blære i 30 års alderen. Jeg har hatt flere skiveprolapser i korsryggen, noe som har medført en svekket bekkenbunn. Jeg lekker ikke, men det går ikke lang tid fra jeg kjenner tissetrangen til jeg skal være på plass på et toalett. Jeg har lest meg frem til å ha en overaktiv blære, og jeg har hatt vansker med å erkjenne at det faktisk er et problem for meg.

Helsenorge.no anbefaler bekkenbunnstrening. Man kan trene med og uten hjelpemidler, med og uten impulser. Jeg erkjente at jeg hadde bruk for litt støtte til å utføre øvelsene korrekt, og valgte derfor Itouch Sure som min treningspartner.

Generelt:

Itouch Sure er en bekkenbunnstrener, som med svake elektriske impulser stimulerer musklene i bekkenbunnen, slik at musklene henholdsvis trekker seg sammen og slapper av. Du får altså ikke støt, men en mild puls, som du kanskje kjenner igjen fra elektroterapi hos fysioterapeuten.

Itouch Sure leveres i en liten bag, hvor du kan oppbevare den lille datamaskinen, ledningene og proben/måleinstrumentet. Den lille datamaskinen er ikke større enn håndflaten, og det kjegleformede måleinstrumentet er kun 11 cm langt, hvor 7 cm skal føres inn.

Itouch Sure har 4 forskjellige program: Stres, Urge, Mic og Tone.
– Stres er godt egnet til deg som lekker litt. Stimuleringen er en intens pulsering, som får musklene til å trekke seg raskt sammen i et par sekunder.

– Urge er det engelske ordet for trang. Urge-programmet er til deg, som i likhet med meg, har en overaktiv blære. Programmet innebærer en serie av forsiktige pulseringer, som fører til en mild sammentrekning og varer et par sekunder.

– Mix er, som navnet antyder, en kombinasjon av stres og urge. Her gis det, som i urge-programmet, små hurtige pulseringer, som ikke er så intense som stresprogrammets pulseringer.

– Tone-programmet er et vedlikeholdelsesprogram, som du kan bruke 1-2 ganger om uken når du har trent bort problematikken din.

Alle programmene kan stilles inn til å vare i 10, 20, 30, 45, 60 og 90 minutter, men du starter med max 20 minutters trening. Det krever månders trening og tålmodighet å komme tilbake i form, før genene i form av inkontinens og lekkasje forsvinner helt. Det anbefales å brukes Itouch Sure hver dag i 20 minutter og øke styrken og behandlingstiden langsomt, slik at du unngår krampe som følge av overbelastning og utmattede muskler. Strategien er den samme uansett om vi snakker om gjennopptrening av et skadet kne eller en svak bekkenbunn: Du skal starte forsiktig, øke belastningen langsomt, og huske på at det typisk tar noen måneder før du oppnår full effekt av treningen.

Opplevelse:

Jeg skal innrømme at jeg var litt nervøs for om det kom til å gjøre vondt, men alle programmene startet på nivå 0 og økte med kun 0,5 opp til nivå 99,5, så angsten min var ubegrunnet. Det er altså ingen fare for at man får en ubehagelig overraskelse når man skrur på et program. Øk styrken langsomt med ett trykk av gangen på pluss-knappen, og skru ned igjen hvis du har økt styrken for mye.

Det følger med en godt skrevet manual på dansk. Jeg fikk svar på alle spørsmålene jeg hadde, og den lille datemaskinen er svært enkel å bruke.

– Før inn måleinstrumentet, som du har påført vannbasert glidemiddel. De 2 metallplatene skal vende ut mot sidene.

– Hold på-knappen inne i 3 sekunder.

– Velg program, tid og styrke.

Jeg valgte Urge-programmet og trykte på pluss-knappen mange ganger, men kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke kjente noe. Jeg måtte helt opp på nivå 50 før jeg klarte å kjenne stimuleringen og sammentrekningen av musklene. Jeg økte til 52, men det var ubehagelig. Tilbake til nivå 51, hvor jeg lå i 20 minutter og lot Itouch Sure jobbe, men jeg fant ut at det var lurt  å selv spenne opp i bekkenbunnen ved hver impuls.

Etter kun et par uker med daglig trening kunne jeg øke til nivå 99,5.

Datamaskinen husker din seneste innstilling (program, tid og nivå), og starter automatisk på 50 % av nivået du avsluttet programmet på. Dermed starter den forsiktig i forhold til det nivået som du hadde den på sist.

I de påfølgende ukene valgte jeg å prøve ut de 3 treningsprogrammene, selv om jeg ikke har stressinkontinens. Jeg synes faktisk det er best å kjøre Stres-programmet i 10 minutter for deretter å kjøre Urge-programmet i 10 minutter, i stedet for mix – noe som flere brukere også har fortalt produsenten at de opplever størst effekt av.

Etter et par uker økte jeg til 2 x 20 minutter. Jeg liker Stres-programmet, ettersom det er samme sammentrekninger som man selv utfører, når man trener med en vaginakule.

Jeg trente 4 -5 ganger om uken i et par måneder med Itouch Sure, og effekten uteble ikke. Allerede etter få uker kunne jeg merke effekten, og det var en stor befrielse å ikke småløpe til toalettet med sammenpressede ben, så snart jeg ble tissetrengt.

For 6  – 8 uker siden stoppet jeg (ubevisst) med å trene bekkenbunnen – mest fordi symptomene var borte. De har dessverre vent tilbake. Jeg må dermed tilbake til «treningslokalet» og kan hermed bekrefte at bekkenbunnen er en helt vanlig muskel, og det er nødvendig å trene bekkenbunnen et par ganger om uken, på samme måte som jeg holder på med styrketrening for kroppen 3 ganger i uken.

Bedømmelse:

Itouch Sure passer godt til meg, ettersom jeg er en utålmodig person. Jeg trenger et fastlagt program, slik at jeg trener i de avsatte minuttene som er best for meg – verken mer eller mindre. Med Itouch Sure trener jeg bekkenbunnen korrekt. Dvs. oppspenningen er verken for liten eller for stor, og jeg har heller ikke opplevd krampe eller ubehag under eller etter treningen.

Jeg har erfaring med vanlige bekkenbunnstreningsprogrammer, men ikke bekkenbunnstreningsprodukter. For meg virker det best at det er noe som «gjør det for meg», så dette produktet passer perfekt for meg, men designet er litt kjedelig og brukervennligheten kunne vært bedre. Jeg gir dermed i Itouch Sure 4 stjerner.

Tekniske Detaljer:

MATERIALE: Polystyren og rustfritt stål.
LATEXFRI: Ja.
LENGDE: 11 cm, hvorav 7 cm kan føres inn.
DIAMETER: 3 cm.
VANNTETT: Ja.
BRUK: 20 minutter om dagen.
BRUKERMANUAL: Dansk.
SKAL IKKE BRUKES HVIS: Du skal ikke bruke bekkenbunnstreneren hvis du er gravid, bruker pacemaker, har epilepsi, 12 uker etter en operasjon eller har fått diagnostisert livmorshalskreft.

Hvorfor skal du trene bekkenbunnen din?

Som alle andre muskler skal muskelene til bekkenbunnen trenes for å bevare sin styrke – noe som forøvrig er gjeldende for både kvinner og menn. En svak bekkenbunn hos kvinner kan medføre lekkasje såvel som inkontinens, nedsunken livmor samt korsryggs- og bekkensmerter. Hos menn kan en svak bekkenbunn føre til reisningsproblemer. Det er altså mange gode grunner til å trene bekkenbunnen. Du kan lese mye mer om trening av bekkenet på vår store guide: Den ultimate guide til bekkenet.

Bonusinfo:

Partneren din får også glede av at du trener bekkenbunnen din, ettersom en sterk bekkenbunn øker sexlysten din.